Skip to content

Action Marketing Online vs Action Marketing IRL (in real life)

oktober 26, 2009

Ok, vi fick ett mail från en person som frågade vad vi ”egentligen menar” med Action Marketing Online. Om det inte var så att vi erbjöd ”Kejsarens nya kläder” eller ”konserverad gröt”.

Låt oss reda ut det så långt det går. (Till dig som frågade skickar vi såklart ett personligt brev tillbaka. Men frågan är relevant och konkret. Därför försöker vi oss på att svara även här.)

Here goes:

Action Marketing ska ju generellt få oss att ta ett beslut om att handla i något ärende. Till exempel rösta på ett viss parti innan man kliver in i en vallokal eller köpa en ny fettfri youghurt vid mejeridisken.

Den action marketing vi är vana vid idag är ganska påstridig, uppfodrande och ”in your face”. Den har något skrikigt och gammalmodigt över sig. På så sätt liknar den det tradionella sättet som bannerannonseringen på nätet kommunicerar idag med sina kommandon ”Köp nu!”, ”Klicka här!”, osv. Man har egentligen tagit samma uttryckssätt som man kan se på stortavlor längs vägar och i städer. Man skriker för att synas.

Den action marketing vi påkallar, Action Marketing Online, har ett betydligt mjukare, ja nästan sublimt, sätt att närma sig sina potentiella köpare.

Vi tror på att göra beslutet enklare för kunderna att köpa. Eller INTE köpa. Vi tror inte på att lura kunder till varje pris. Och framförallt inte på att kommendera dem med skrik, gap och uppmaningar.

Idag pratar många om ”Permission based marketing”. Det är en fin grundtanke. Att låta kunder ge dig tillåtelse att prata. Tyvärr är det lika vanligt att man använder samma tonalitet som man alltid gjort, skrikigt och gapigt. Med den enda skillnaden att man lägger till ett ”Ursäkta om vi stör…” eller ”Har du tid en minut?” innan man sätter igång det sedvanliga babblet.

Åter till fråga och ämnet:

Action Marketing Online är alltså frågan om att ge kunder tillräcklig kunskap och vetskap för att fatta ett beslut om köp. Genom en reklam med avsevärt högre servicegrad än vi tidigare sett.

Den gamla sortens Action Marketing kommer stå där och skrika som vanligt. Lycka till säger vi till den.

Hoppas att det är ett svar som duger. Så länge.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: